Artikelindex

Afvallen
Afvallen door te sporten (krachttrainen)

Waarom begin je te sporten?
Meestal moet er maar gekozen worden tussen 2 keuzes, als bezigheid of... om af te vallen. Daarom gaan we even een woordje bespreken over het effect van powertraining (en sporten) op diëten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken vermager je niet veel van te sporten, toch niet rechtstreeks. Het onmiddelijk calorieënverlies door sport is gering, dit is natuurlijk als je slechts enkele uurtjes per week sport. Sport je op een hoog niveau, met een hoge intensiteit zal het natuurlijk wel een grote invloed op je uitoefenen.

Dus niet sporten als je wil vermageren?
Mis natuurlijk, sporten heeft een grote invloed op het verliezen van vet en om gezond te blijven, tijdens het vermageren, moet je eigenlijk wel sporten.

Waarom?
Als je sport zul je energie (calorieën) verbruiken en spieren aankweken. Het zijn deze spieren die bij een diëet veelal worden afgebroken. Bovendien verhoogt sporten je stofwisseling, het omgekeerde verkrijg je als je dieet. De twee houden elkaar dus in stand. Sporten voorkomt dus dat je zwakker wordt (en minder "levenkracht" hebt) door het diëten. Bovendien verhoogt sportuitoefening de maximale zuurstofcapaciteit (= meer zuurstof), hierdoor stel je je lichaam in staat om meer vet te verbranden en om te zetten in energie. Nu weet je dus dat het niet nuttig is om te kijken naar calorie-tellers op hometrainers en andere apparaten, ze geven je alleen maar een vertekent beeld van de invloed die het sporten op je diëet heeft.

Wat is het jojo - effect?
Dit is een verschijnsel dat je krijgt bij dieten, vooral als iemand reeds langdurig en verschillende diëten volgt. De vetomvang verminderd langzaam bij het diëten maar komt na een tijdje makkelijk weer terug, zo ontstaat er een golfbeweging door telkens een nieuwe poging te plegen om vet te verliezen. Zoals je misschien wel al door hebt heeft dit verschijnsel een negatieve invloed op zowel de gezondheid van het lichaam als op de ingesteldheid van de persoon.

Hoe werkt het jojo effect?

  • In de eerste plaats stelt het lichaam zich in op het dieet dat je het oplegt: het vertraagt zijn stofwisseling en maakt er een gewoonte van minder vetten te verbranden. Omgekeerd, wanneer men na enige tijd diëten opnieuw gaat eten met normale vethoeveelheden, gaat het lichaam die extra hoeveelheid vet interpreteren als "te veel", dus opslaan als reserve, waardoor men zijn gewicht terugkrijgt. Een ondoordacht dieet volgen is voor een minder dynamisch mens soms de beste manier om de activiteit van zijn organisme op een laag pitje te draaien en zo optimale omstandigheiden te scheppen om... te verdikken.
  • In de tweede plaats bestaan de meest kilo's die bij het begin van een vastendieet verloren gaan niet uit vet, maar uit water. Al wie - met foto's "voor en na" als bewijs - beweert dat een gewichtsverlies van 5 kg in de eerste week overeenkomt met een verlies van 5 kg vet, is vooral een bedrieger.
  • In de derde plaats begint het lichaam na het water nog niet noodzakelijk aan het vet. Eerst zal het weefsel afbreken die het minder nuttig acht dan vet, en als u minder dan 1200 kcal per dag verbruikt, betalen uw spieren het gelag. Het proteïnenverlies in de spieren zal des te omvangrijker zijn naarmate de kandidaat-afslanker vóór het dieet minder bewoog. Vanzelfsprekend heeft zulks gevolgen voor de gezonheid. Komt daarbij dat wie een "abonnement" neemt op een hele reeks afslankdiëten, door na de mislukking van het ene meteen op een ander over te schakelen, veel kans maakt nadien weer méér vet op te nemen - en dat gaat na elke stopzetting makkelijker. Men spreekt in dat verband wel van het "jojo-effect". Proefdieren deden er na tweede vastenperiode twee keer zo lang over om vet te verliezen, maar dezelfde hoeveelheid vet terugkrijgen na de tweede stopzetting ging drie keer zo snel.

Gebruik er geen
Ik, persoonlijk, ben geen voorstander van de zogenaamde supplementen, dit komt doordat het mijn mening is dat je alles beter op natuurlijke wijze kunt bekomen. Zo ben je ook in staat om alles onder controle te houden (de bedoeling van powertraining is nog altijd de conditie te verbeteren en meer kracht te krijgen, niet om zo breed mogelijk te worden).
Het is best mogelijk om goed te trainen en veel spieren te krijgen zonder dat je ervoor iets moet nemen, het duurt alleen wat langer. Dit is natuurlijk niet de mening van degenen die het verkopen of van degenen die erdoor zijn misleid, volgens hen is het iets dat bij de sport zou behoren. Flauwe kul natuurlijk, toch is het gebruik van supplementen bij het powertrainen onrustbarend hoog, zelfs bij degenen die er net met begonnen zijn.
Supplementen zijn bovendien relatief duur en je lichaam wordt er afhankelijk van (omdat als je er eenmaal aan begonnen bent, de weg terug niet makkelijk is). Vergeet niet dat de makkelijke weg nooit de goede is !
Daarom geef ik je liever de raad om het bij een gewone gezonde voeding te houden, zeker als je maar nog net begonnen bent. Ben je maar nog net begonnen, probeer dan eerst om je lichaam op natuurlijke wijze in staat te stellen om zijn spierkracht te verhogen voordat je naar die brol grijpt.
Het feit dat ik er geen voorstander van ben geeft natuurlijk ook dat ik er niets van ken, als je er daarom meer over te weten wilt komen ga je het best naar een fitnesszaal of een gespecialiseerde zaak, zij zullen je er wel meer over kunnen vertellen (maar neem wel niet alle producten aan dat ze je willen aansmeren, want het is nog altijd hun bedoeling om zoveel mogelijk te verkopen).